
Archiwalne komunikaty Stowarzyszenia Patria Nostra 

 

 

 

 

29 marca 2016 r. - „Polskie obozy zagłady przed niemieckim sądem” (cz. III): 

We czwartek sąd II instancji (SA w Warszawie, gmach SN przy placu Krasińskich, g. 9:00, s 

I.) zbada apelację Zbigniewa Osewskiego w głośnym procesie cywilnym przeciw wobec 

wydawcy „Die Welt” za użycie zwrotu „polski obóz”. 

Sąd I instancji oddalił pozew, uznając ten zwrot za nieprawdziwy. Pomimo to sąd uznał zwrot 

za nieodnoszący się wprost do powoda. „Przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie będziemy 

wnosić o zmianę wyroku sądu okręgowego i uwzględnienie pozwu” twierdzi mec. Szymon 

Topa z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów „Lech Obara i Współpracownicy”, 

członek stowarzyszenia Patria Nostra, którego zadaniem jest poszerzenie spektrum działań 

interwencyjnych strony polskiej, przede wszystkim o kierowane na szeroką skalę pozwów 

przeciw nierzetelnym wydawcom. 

Pozew dotyczy naruszenia dóbr osobistych Zbigniewa Osewskiego, poprzez opublikowanie 

dnia 24 listopada 2008 r. w gazecie „Die Welt” artykułu pt. „Asafs Reise um Die Welt” 

(„Podróż Asafa dookoła świata”), w którym użyto sformułowań „polnische 

Konzentrationslager Majdanek” („polski obóz koncentracyjny Majdanek”). W ocenie 

wnoszącego pozew artykuł narusza takie dobra osobiste jak: „tożsamość narodowa”, 

„godność narodowa” czy „poszanowanie prawdy o historii narodu polskiego”, 

Co znamienne, pomimo wytoczenia przeciwko Axel Springer pozwu za naruszenie dóbr 

osobistych sformułowaniem „polskie obozy koncentracyjne”- „Die Welt” nie zaprzestała 

publikować artykułów sugerujący „polskość” obozów koncentracyjnych. Pojawiły się one po 

raz drugi w tekście „Die Kinder von Paris” z dnia 12 lutego 2011r., w którym sugerowano, że 

Żydowskie dzieci wywożono z Paryża do Polskich obozów zagłady, a także po raz trzeci – w 

tekście z dnia 17 lutego 2013 r., dotyczącym recenzji filmu o buncie w „polskim obozie 

zagłady” w Sobiborze. 

Początkowo Zbigniew Osewski domagał się zasądzenia od niemieckiego wydawnictwa 

pięciuset tysięcy złotych wraz z ustawowymi odsetkami przeznaczonymi na wskazany cel 

społeczny, tj. na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii 

Konopnickiej w Świnoujściu. Jednakże po pojawieniu się kolejnych artykułów o „polskich 

obozach zagłady” Pan Osewski postanowił zmienić pierwotne żądanie pozwu i wniesiono o 

zasądzenie od pozwanej Spółki zadośćuczynienia w kwocie 1 000 000 zł wraz z ustawowymi 

odsetkami na rzecz Stowarzyszenia na rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach. 

Jednocześnie Pan Zbigniew Osewski domaga się od AxelSpringer AG  opublikowania w 

dzienniku „Rzeczpospolita” i w „Gazecie Wyborczej” oraz w audycji Wiadomości kanału 



TVP na własny koszt przeprosin w związku z opublikowaniem artykułów zawierających 

rażące określenia fałszujące historie a także prawdziwą genezę oraz sprawstwo powstania 

obozów koncentracyjnych oraz ich role. 

W wyniku interwencji Kazimierza Ujazdowskiego do procesu przystąpiła Prokuratura 

Okręgowa w Warszawie. 

W marcu 2015 r. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew. „Sformułowanie to może i 

powinno budzić sprzeciw i oburzenie każdej osoby znającej historię, zwłaszcza Polaków” – 

stwierdziła w uzasadnieniu sędzia SO Eliza Kurkowska. 

Według sądu tożsamość i godność narodowa oraz prawo do poszanowania prawdy 

historycznej mogą być dobrami osobistymi w myśl prawa cywilnego (co kwestionowała 

strona pozwana). Sędzia dodała zarazem, że nie spełniono tu zasady indywidualizacji 

naruszenia dóbr osobistych, bo inkryminowany zwrot nie dotyczył bezpośrednio ani powoda, 

ani jego bliskich. Odnosił się zaś do „nieoznaczonej grupy adresatów”, a w takim przypadku 

do uznania roszczenia nie wystarczy sama przynależność do danej grupy – uznał sąd. 

Sąd nie odrzucił pozwu – jak chciała strona pozwana- bo uznał jurysdykcję polskiego sądu w 

takiej sprawie. Skoro tekst był dostępny w internecie, to miejscem ewentualnego naruszenia 

dóbr może być i Polska – uznał SO. 

W apelacji strona powodowa wniosła o zmianę wyroku SO i uwzględnienie pozwu. 

„Kluczową kwestią jest, że skoro sąd uznał, że członkowie rodzin byłych więźniów III 

Rzeszy mogą się poczuć dotknięci tymi zwrotami, to należy uznać że mają oni roszczenie o 

naruszenie dóbr osobistych” – twierdzi mec. Topa. Dodał, że „zasady indywidualizacji nie 

stoją temu naprzeciw, bo to tylko kwestia ustalenia obiektywnych kryteriów, które pozwalają 

tym osobom mieć uzasadnione poczucie krzywdy”. Podkreślił, że SA jest władny dokonać 

odpowiedniej wykładni, zgodnie z wnioskami apelacji – co byłoby precedensowe. 

Informacje o „polskich Obozach”, mimo oficjalnych protestów i tysięcy not 

dyplomatycznych, publikowane są na łamach zagranicznych mediów regularnie. 

Dotychczasowe działania strony polskiej, choć niewątpliwie cenne i potrzebne, nie przynoszą 

oczekiwanego skutku 

Warto tu podkreślić, że w trzech procesach wytoczonych przez Stowarzyszenie Patria Nostra 

w imieniu pokrzywdzonych, pomimo oddalenia pozwów w dwóch z nich Stowarzyszenie 

odniosło pewne sukcesy, czyniąc postęp w kształtowaniu pozytywnego orzecznictwa dla 

dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od niemieckich redakcji. 

Mianowicie, przekonało ono polskie sądy o ich kompetencji do rozpatrywania tego rodzaju 

spraw, pomimo, iż stroną pozwaną są niemieckie podmioty. Wszystkie sądy w Polsce 

dotychczas rozpatrujące sprawę uznały swoją jurysdykcję i konsekwentnie ją podtrzymują. 

Ponadto, Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie przeciwko Die Welt, a także Sąd Okręgowy 

w Olsztynie i Sąd Okręgowy w Białymstoku w sprawie przeciwko wydawcy FOCUS Online, 

uznały zgodnie z postulatami, że takie wartości jak „tożsamość narodowa” i „godność 

narodowa” stanowią dobra osobiste w rozumieniu art. 23 k.c. Potwierdziły również 

stanowisko Stowarzyszenia, że określenia typu „polski obóz zagłady” czy „polski obóz 

koncentracyjny”, odnoszące się do byłych niemieckich obozów koncentracyjnych i zagłady 

zlokalizowanych na okupowanych w okresie II Wojny Światowej terenach Polski, nie są 



prawdziwe, fałszują historię Polski i mogą w efekcie budzić słuszne oburzenie, w 

szczególności u byłych więźniów tych obozów i ich rodzin. 

Co istotne, Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 30 września 2015r. (I ACa 

403/15), od którego wniesiono skargę kasacyjną do SN, stwierdził, iż użycie nieprawdziwego 

określenia o „polskich obozach” może naruszać dobra osobiste więźniów obozów zagłady 

(lub ich bliskich) w razie łączności ich z Narodem Polskim (wystąpienie tej przesłanki 

wymagałoby wykazania) w postaci prawdy o historii Narodu Polskiego. Jednakże wprowadza 

zastrzeżenie, że chodzi tu jedynie o więźniów tych obozów, o których akurat jest mowa w 

danej publikacji zawierającej takie określenie. Wtedy, zdaniem Sądu Apelacyjnego w 

Białymstoku, wystąpiłby, pozwalający zastosować przepis art. 24 k.c., łącznik 

indywidualizujący w postaci bycia więźniem niemieckiego obozu zagłady, poczucia 

przynależności do Narodu Polskiego i obrazy dumy narodowej przez wskazanie, że obóz, w 

którym ta osoba przebywała był polskim obozem zagłady, w domyśle zorganizowanym przez 

Naród Polski. 

To stanowisko Sądu Apelacyjnego w Białymstoku jest o tyle znaczące, że w sprawie Pana 

Karola Tendery (byłego więźnia obozu w Auschwitz), przeciwko niemieckiej telewizji ZDF, 

zawisłej przed krakowskim sądem właśnie z taką sytuacja mamy do czynienia. Przychylenie 

się zatem przez Sąd Okręgowy w Krakowie do powyższego stanowiska Sądu Apelacyjnego w 

Białymstoku powiększa szansę uzyskania korzystnego wyroku przeciwko niemieckiej 

telewizji ZDF. Kolejny termin rozprawy przed Sądem Okręgowym został wyznaczony na 

dzień 12 kwietnia 2016r.  W drodze zaś skargi kasacyjnej od w/wspomnianego wyroku 

pragniemy przekonać Sąd Najwyższy, iż krąg osób uprawnionych do dochodzenia roszczeń 

odszkodowawczych jest szerszy i obejmuje wszystkich byłych więźniów obozów zagłady, 

niezależnie od tego, o którym w danej publikacji jest mowa. 

 

 

 

 

 

 

 

 


